Belastingdienst start campagne voor stellen die gaan scheiden

Tekstgrootte:
A A A
Lees voor:
Belastingdienst start campagne voor stellen die gaan scheiden

Belastingdienst start campagne gericht op stellen die uit elkaar gaan

Ieder jaar is er aan het eind van de zomervakantie een piek in het aantal stellen dat besluit uit elkaar te gaan. Dat is een ingrijpende gebeurtenis waarbij mensen veel aan hun hoofd hebben. Het is belangrijk om belastingen en toeslagen op tijd te regelen. Om daarbij te helpen start de Belastingdienst de campagne ‘Voor wie verder wil, maar niet samen’.

Centraal in de campagne staan het platform belastingdienst.nl/scheiden en de persoonlijke scheiden-checklist. Deze checklist geeft een overzicht van fiscale zaken die mensen moeten regelen als ze uit elkaar gaan. Zo zorgen ze ervoor dat belastingen en/of toeslagen aansluiten op de nieuwe situatie.

De Belastingdienst begrijpt dat mensen die uit elkaar gaan een moeilijke periode doormaken. Om vervelende situaties achteraf te voorkomen, is het belangrijk belasting- en toeslagenzaken tijdig te bespreken en te regelen. Zeker wanneer er kinderen zijn of er een koopwoning is. Of er sprake was van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap maakt niet uit. De Belastingdienst kijkt namelijk naar fiscaal partnerschap.

Met de campagne willen wij mensen helpen belasting- en toeslagzaken goed en op tijd te regelen. Onze scheiden-checklist biedt hier concrete handvatten voor. Op het moment dat mensen uit elkaar gaan is het verstandig afspraken over fiscale zaken te maken en op papier te zetten. Daarnaast adviseren wij mensen met een voorlopige aanslag deze aan te passen en niet te wachten tot de aangifteperiode van het jaar daarop. Ook is het belangrijk toeslagen op tijd te wijzigen of aan te vragen.

Praktische tips voor stellen die uit elkaar gaan

Wie in het verleden samen met de ex-partner de belastingzaken regelde, moet op korte termijn een aantal praktische zaken in orde te maken:

1. Zorg voor het exclusieve gebruik van de eigen DigiD.

Controleer op welk rekeningnummer toeslagen of belastingteruggaven worden ontvangen en wijzig dit nummer indien nodig.

3. Geef een adreswijziging door aan de gemeente. De Belastingdienst krijgt de adreswijzing vervolgens door van de gemeente.

4. Maak de persoonlijke scheiden-checklist.

5. Bespreek een eventueel fiscaal partnerschap voor de Belastingdienst voor de rest van het kalenderjaar. Als je hiervoor kiest, mag je bij de jaarlijkse belastingaangifte nog één keer de inkomsten en aftrekposten gunstig verdelen. En als je de aangifte samen invult is de kans op fouten kleiner.

6. Vraag bij het inschakelen van een professional zoals een advocaat of mediator, ook afspraken over belasting- en toeslagzaken vast te leggen.

Willen burgers meer informatie over scheiden of uit elkaar gaan? Dan kunnen ze dit vinden op belastingdienst.nl/scheiden en kunnen ze gebruikmaken van de persoonlijke scheiden-checklist.