home / trainingen / Zelf aan de slag – Gedachten de Baas

Zelf aan de slag – Gedachten de Baas

Tekstgrootte:
A A A
Lees voor:
Zelf aan de slag – Gedachten de Baas

Je moet een belangrijke presentatie houden voor je collega’s en je klapt dicht.

Je broer belt om aan te kondigen dat hij even op de koffie komt, je hebt geen zin, maar zegt toch maar ja.

Iemand dringt voor bij de slager, inwendig word je erg boos, maar je zegt er niks van.

Herken jij deze situaties? Merk je dat je graag anders zou willen reageren in dit soort situaties, maar dat het niet lukt? Misschien kan de online training “Gedachten de Baas” wat voor je betekenen.

ABCDE-schema

Bij het aanpakken van problemen kan het ABCDE-schema een handig hulpmiddel zijn. Dit schema is de basis van de RET, een methode die wij veel gebruiken in begeleiding. Deze methode gaat uit van het idee dat niet de gebeurtenissen ons in de problemen brengen, maar de manier waarop wij er naar kijken. Onze gedachten staan centraal. (wil je meer lezen over de RET? Klik dan hier)

Werkwijze

Het gaat in dit schema niet zozeer om de gebeurtenis zelf, maar veel meer over hoe jij over deze gebeurtenis denkt. Stel dat jij telkens voor een presentatie het volgende denkt: “Mensen vinden vast dat ik dom ben”. Je kunt je dan voorstellen dat de presentatie niet zo goed gaat verlopen. Of je denkt dat nee zeggen tegen je vrienden kan betekenen dat ze niet meer komen, je zult dan niet zo snel een grens aangeven.

Het ABCDE-schema helpt je met het onderzoeken of deze gedachten kloppen. Daarnaast ga je ook aan de slag met het vormen van een gedachte die wel klopt en die je kan helpen.

De stappen die je daarvoor moet doorlopen zijn de volgende:

A. Er is een gebeurtenis;

B. Jij hebt bepaalde gedachten en overtuigingen over deze gebeurtenis;

C. Deze gedachten hebben gevolgen voor wat jij voelt en gaat doen;

D. Het is de vraag of die gedachten wel kloppen. Bij deze stap ga je ze uitdagen;

E. Je maakt een nieuwe, helpende gedachte. Deze zorgt er voor dat je beter met de gebeurtenis om kan gaan.

Voorbeeld

Laten we het voorbeeld van de presentatie nemen.

A. Je staat op het punt een presentatie te geven voor collega’s;

B. Jij denkt: “Wat moet ik daar nou zeggen, ze zullen vast denken dat ik dom ben en niks te zeggen heb”

C. Met deze gedachte in je hoofd ga je waarschijnlijk erg zenuwachtig voor de groep staan. Er is een grote kans dat je dicht klapt of in ieder geval je presentatie minder goed doet dan je zou willen.

D. Het is de vraag of mensen zo over je denken. Heb je het al eens gevraagd? Grote kans dat het niet zo is. Je wordt niet voor niets gevraagd voor de presentatie. Dus je hebt wat te vertellen.

E. Je denkt “Ik heb iets goeds te vertellen en dat ga ik doen” en gaat er met gezonde zenuwen staan en geeft een goede presentatie.

Aan de slag!

Het ABCDE-schema is erg populair, omdat je er goed zelfstandig mee aan de slag kan. We hebben het makkelijk voor je gemaakt en het schema online gezet. Als je hieronder klikt kun je direct aan de slag. Vul het schema in en mail het naar jezelf. Je kunt het ook naar iemand anders sturen, zodat hij of zij je kan helpen bij het behalen van je doelen.

Let op, het aanpakken van je gedachten is geen eenvoudige klus. Vaak denken we al jaren op dezelfde manier en dit heb je niet zomaar veranderd. Het is  belangrijk om jezelf rust en tijd te gunnen. Ga er voor zitten en denk rustig na over de situatie die je wil beschrijven. Herhaal het regelmatig. Na veel oefening zul je merken dat de bovenstaande stappen steeds meer vanzelf gaan. 

Aan de slag met het schema